De proef begon in mei in Nieuw-Zeeland en wordt langzaam uitgerold in 20
landen. Het is niet bekend of Nederland daarbij hoort.
De zogenoemde ‘promoted posts’ zijn al langer beschikbaar voor beheerders van
een bedrijfspagina op Facebook. Maar nu kunnen individuele gebruikers zelf
ook geld betalen om berichten extra onder de aandacht te brengen.
7 dollar voor meer aandacht
Tijdens de proefperiode kunnen Facebook-gebruikers voor 7 dollar een
statusupdate ‘promoten’. Een woordvoerder van het bedrijf laat
aan de Washington Post weten dat het definitieve bedrag nog niet is
vastgesteld.
Facebook hoopt op deze manier een nieuwe inkomstenbron aan te boren, zodat het
minder afhankelijk is van reclameomzet, meldden verscheidene Amerikaanse
media donderdag. De dienst is vooralsnog alleen beschikbaar voor Amerikaanse
leden met minder dan 5000 vrienden op het sociale netwerk.
Inkomsten staan onder druk
Facebook is dringend op zoek naar nieuwe bronnen van inkomsten. Het
lidmaatschap is gratis en de omzet moet vooral uit advertenties komen.
Sinds de beursgang in mei is de koers van het aandeel zo'n 40 procent gedaald.
Beleggers hebben geen vertrouwen in de strategie van het sociale netwerk om
geld te verdienen. De inkomsten staan onder druk doordat steeds meer mensen
Facebook gebruiken via smartphones, die met hun kleine schermen weinig
ruimte bieden voor reclame.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl